ORGANIZATOR:

Warszawski Instytut Bankowości logo

Cyberhigiena – zasady przebywania przed komputerem i telefonem

Cyberhigiena – zasady przebywania przed komputerem i telefonem

Lekcja dla szkół podstawowych

Po przebytej lekcji uczeń:

  • co to jest cyfrowa higiena, na czym ona polega i jak istotne jest jej przestrzeganie;
  • na czym polega równowaga bycia online-offline;
  • zagrożenia związane z nadużywaniem urządzeń cyfrowych i Internetu;
  • dlaczego jesteśmy przeciążeni informacjami, na czym polega przebodźcowanie;
  • w jaki sposób technologie wpływają na nasz nastrój, poziom stresu i zadowolenia z życia;
  • zasady, które na co dzień pozwolą dbać o cyfrową higienę, tj. jak osiągnąć cyfrowy dobrostan.

Główne zagadnienia:

  1. Diagnoza problemu higieny cyfrowej:
    • czym właściwie jest higiena cyfrowa i co przez nią możemy rozumieć;
    • wpływ niebieskiego światła ekranowego na nasze zdrowie.
  2. Higiena cyfrowa a media społecznościowe – dążenie za „autorytetem w sieci”, strach przed byciem niedoskonałym.
  3. Skutki nadmiernego korzystania z urządzeń mobilnych (laptop/smartfon/tablet):
  4. na czym polega błędne koło bodźców wynikające z przeciążenia nadmiarem informacyjnym, pułapka natychmiastowego reagowania na powiadomienia
  5. zagrożenia fizyczne: wady postawy, ale również podejmowanie ryzykownych działań (np. skrolowanie/nagrywanie rolek podczas przechodzenia przez jezdnię).
  6. Na czym polega „pętla dopaminowa” i deficyt uwagi – zagrożenia wynikające z  poszukiwania satysfakcji w przestrzeni cyfrowej, czyli dlaczego wpadamy w błędne koło używania technologii dla polepszenia swojego nastroju?
  7. Zagadnienia stresu cyfrowego oraz wskazanie praktycznych zasad związanych z cyberhigieną, czyli jakie zachowania są najbardziej skuteczne dla cyfrowego dobrostanu uczniów.

Czas trwania lekcji:

  • 45 minut (1 godzina lekcyjna)