Szkoły ponadpodstawowe

Programy lekcji BAKCYLA

temat: Rynek finansowy - zaufanie w biznesie

klasy: I-IV szkoły ponadpodstawowej

Cele edukacyjne lekcji, uczeń :

  • Wykazuje postawę zaufania do systemu nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce
  • Określa, jaka jest rola banku w gospodarce Łączy historię Polski z rozwojem bankowości
  • Definiuje rolę banku centralnego
  • Wymienia instytucje finansowe
  • Ma świadomość ryzyka inwestycyjnego

Główne zagadnienia :

1. Rola banku w gospodarce
   a. Bank jako instytucja zaufania publicznego
   b. Jak funkcjonuje bank
2. Bank centralny
3. Bankowość polska – zarys historyczny
4. Nadzór nad rynkiem finansowym
    a. Rola Komitetu Stabilności Finansowej i instytucji go tworzących
5. Instytucje rynku finansowego
6. Zaufanie a ryzyko inwestycyjne

Czas trwania lekcji: 45 minut – 1 godzina lekcyjna.

temat: Moje finanse - myślę przedsiębiorczo

klasy: I-IV szkoły ponadpodstawowej

Cele edukacyjne lekcji, uczeń :

  • ma świadomość, że stan jego finansów jest wprost zależny od jego postawy i zaangażowania
  • wykazuje się przedsiębiorczą postawą w zarządzaniu swoimi finansami
  • szacuje wysokość kosztów życia
  • identyfikuje wydatki konieczne (stałe, zmienne) i opcjonalne
  • uzasadnia budowanie budżetu z uwzględnieniem oszczędności
  • ma świadomość konieczności unikania niepotrzebnych zobowiązań finansowych
  • szacuje na ile korzystny jest kredyt/pożyczka, wybiera najlepsze dla siebie rozwiązania
  • rozróżnia i określa cechy najbardziej popularnych kredytów/pożyczek
  • określa znaczenie posiadania wiarygodności kredytowej
  • świadomie podchodzi do konieczności spłaty zobowiązań finansowych
  • poszukuje wraz z bankiem możliwości rozwiązań w przypadku problemów ze spłatą swoich zobowiązań
  • identyfikuje instytucje, w których może składać skargi i reklamacje

Główne zagadnienia :

1. Ile kosztuje życie?
2. Warto oszczędzać
3. Budżet, oszczędzanie jako stały element budżetu
4. Kiedy warto pożyczać pieniądze?
5. Wybór kredytu/pożyczki
6. Co robić, jeśli pojawią się problemy?

Czas trwania lekcji: 45 minut – 1 godzina lekcyjna.

temat: Mądre inwestowanie

klasy: I-IV szkoły ponadpodstawowej

Cele edukacyjne lekcji, uczeń :

  • definiuje pojęcia i określa zależność pomiędzy ryzykiem i zyskiem,
  • identyfikuje reinwestycję i dywersyfikację jako podstawowe zasady mądrego inwestowania
  • stosuje w praktyce dywersyfikację
  • oblicza i szacuje zysk z kapitalizacji odsetek
  • korzysta z kalkulatorów finansowych
  • ma świadomość możliwości wykorzystania zalet procentu składanego w planowaniu oszczędzania
  • definiuje lokaty, obligacje, akcje i jednostki funduszy inwestycyjnych
  • szacuje potencjalny zysk i ryzyko z inwestycji
  • określa podstawowe zasady inwestowania na giełdzie
  • wskazuje możliwości i chce poszerzać wiedzę w zakresie świadomego inwestowania

Główne zagadnienia :

1. Relacja ryzyko/dochód
2. Reinwestycja i dywersyfikacja jako podstawowe zasady mądrego inwestowania
3. Różne produkty finansowe i wiążące się z nimi ryzyko
    a. lokaty (obliczanie oprocentowania na lokacie)
    b. obligacje
    c. akcje
    d. jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych
4. Inwestowanie na giełdzie

Czas trwania lekcji: 45 minut – 1 godzina lekcyjna.

Opisy lekcji